اگر میخواهید بیشترین وضوح تصویر موجود در دوربینهای DSLR را داشته باشید و واضحترین تصاویر را میخواهید، Canon EOS 5Ds R دوربین شماست.
در این نوشته، مقایسه ای از 5Ds و Canon EOS 5Ds R ارائه شده است که تفاوت آنها به همراه مزایا و معایب هر کدام را نشان می دهد. تمرکز اصلی این بررسی، وضوح تصویر، moiré و رنگ کاذب است. زیرا اینها تفاوت های اولیه کیفیت تصویر هستند که عکاسان باید برای تصمیم گیری آگاهانه بین این دو مدل دوربین درک کنند.

تفاوت بین 5Ds و Canon EOS 5Ds Rچیست؟
تنها یک تفاوت بین 5Ds و Canon EOS 5Ds Rوجود دارد و آن فیلتر پایین گذر است. Canon EOS 5Ds R دارای یک حذف اثر فیلتر پایین گذر نوری است در حالی که 5Ds دارای یک فیلتر پایین گذر معمولی است. یک فیلتر پایین گذر معمولی تاری جزئی تصویر ایجاد می کند و پتانسیل رنگ moiré و کاذب را کاهش می دهد. کیفیت تصویر واضح تر، مزیت ایجاد شده توسط لغو اثر فیلتر پایین گذر Canon EOS 5Ds R است.
EOS 5DS از یک طراحی فیلتر پایین گذر معمولی استفاده می کند. که در آن یک نقطه از داده های تصویری که وارد فیلتر می شود ابتدا به دو نقطه و در نهایت به چهار نقطه تقسیم می شود. زمانی که داده ها به سنسور تصویر می رسند، EOS 5DS R از طراحی فیلتر پایین گذر متفاوتی استفاده می کند که در آن نقطه واحد ورودی به فیلتر ابتدا به دو قسمت تقسیم می شود. سپس تا زمانی که داده ها به سنسور تصویر می رسند، این دو نقطه دوباره در یک نقطه ادغام می شوند.
استفاده از تکنیک لغو نوری (در مقابل حذف کامل فیلتر) هزینه های توسعه و پیاده سازی را تا حد زیادی کاهش می دهد. “R”تصاویر واضحتری ارائه میدهد، اما moiré و aliasing عوارض جانبی بالقوهای هستند. به ویژه در صحنههایی که شامل الگوهایی هستند که با فرکانس خاصی تکرار میشوند. خوشبختانه، این پدیده به ندرت اتفاق می افتد و اگر این اتفاق بیفتد. معمولاً می توان آن را در طول پردازش پس از بررسی کاهش داد.
در اینجا مروری اجمالی CPN از این فناوری است:
طراحیهای دوربین دیجیتال سنتی – از جمله بقیه طیف EOS – از یک فیلتر پایین گذر برای جلوگیری از ظاهر شدن مصنوعات دیجیتال در تصاویر مانند رنگ moiré و رنگ کاذب استفاده میکنند. چنین فیلترهایی با کمی نرم کردن تصویر کار میکنند. الگوهای تکراری در تصاویر با الگوی پیکسلی شبکه مانند روی سنسور منطبق نیست، اما این اثر باعث کاهش جزئی در وضوح است.
EOS 5DS R با فیلتر لغو کمگذر خود میتواند از وضوح 50.6 مگاپیکسلی خود تا حد ممکن استفاده کند. در زمانی که واقعاً اهمیت دارد، آن کمی وضوح حیاتی اضافی را ارائه میکند. این به قیمت افزایش خطر تکرار انجام میشود. مصنوعات الگو، به این معنی که EOS 5DS R برای کاربرانی که در استودیو کار می کنند، جایی که شرایط را می توان به دقت کنترل کرد، مناسب است. تصاویر مناظر و طبیعت که دارای چنین الگوهای منظمی نیستند.
به جای حذف فیزیکی فیلتر پایین گذر از دوربین در EOS 5DS R، از یک فیلتر لغو برای خنثی کردن اثر آن استفاده می شود. این تضمین می کند که فاصله پایه لنز تا سنسور برای EOS 5DS و EOS 5DS دقیقا یکسان باشد. EOS 5DS R، به دوربینها اجازه میدهد مکانیسم سنسور AF و مجموعه جعبه آینه را به اشتراک بگذارند.
در زمان بررسی، قیمت 5Ds R 200 دلار بالاتر از 5Ds است که حدود 5 درصد افزایش یافته است. برای این تفاوت، استفاده از قیمت به عنوان عامل تعیین کننده بین این دو دوربین توصیه نمیشود.
یکی دیگر از تفاوت های 5Ds و Canon EOS 5Ds Rکه به سختی قابل ذکر است، نشان نام روی دوربین (و بند گردن) است:
به غیر از نتایج لغو اثر فیلتر پایین گذر اپتیکال، هیچ تفاوتی در عملکرد فیزیکی و اپتیکی این دوربین ها از جمله عملکرد سطح نویز بالای ISO وجود ندارد.

تفاوت در وضوح
تفاوت در وضوح چقدر است؟ وضوح بزرگترین مزیت Canon EOS 5Ds R است، بنابراین این سوال کلیدی است. تفاوت قابل توجه است، اما دیدن تفاوت با چشمان خود ساده ترین راه برای پاسخ به این سوال است.
تفاوت های دنیای واقعی بسیار متفاوت است، اما تفاوت در جزئیات به طور کلی بسیار قابل توجه است. در اینجا سه مقایسه در فضای باز وجود دارد:
نمونههای نشان داده شده در بالا با لنز Canon EF 11-24mm f/4L USM روی 11mm و f/5.6 گرفته شدهاند. این دیافراگم به اندازهای عریض است که هیچ پراشی را نشان نمیدهد. اما f/5.6 به همراه فاصله کانونی 11 میلیمتری عمق میدان قابلتوجهی را نشان میدهد. همانطور که در سوژههای نزدیک و دور موجود در برخی از این تصاویر دیده میشود. فاصله کانونی 11 میلیمتری همچنین اجازه میدهد تا جزئیات سوژه کوچک شود. و در عین حال فاصله نسبتاً نزدیک باشد و بهتر از اثرات عکاسی امواج گرما جلوگیری شود .

لنز آزمایشی برداشته شده و با احتیاط روی دوربین بعدی نصب شده تا اطمینان حاصل شود که هیچ تنظیمی در فاصله کانونی یا فاصله فوکوس انجام نشده است. اگرچه حرکت جزئی سه پایه ناشی از نصب دوربین قابل مشاهده است. فایلهای RAW در DPP با استفاده از سبک تصویر استاندارد پردازش شده اند و وضوح روی «1» (بسیار کم) تنظیم شد.
دوست دارید روی درختان صنوبر خود سوزن ببینید؟ رزولوشن 50.6 مگاپیکسلی هیچ مشکلی با آن ندارد. دو مقایسه اول (آنهایی که با درختان صنوبر) از دو طرف مقابل یک قاب هستند. در حالی که آسمان کاملاً شفاف نبوده، خورشید در طول این عکسبرداریها هیچ ابری در نزدیکی خود نداشته. و نوردهیهای یکسان همان روشنایی را در یک نقطه سفید نمونه در کادر ایجاد کرده است.
مقایسه های اولیه بر اساس تنظیم وضوح “1” است. این بدان معنا نیست که باید از این تنظیم استفاده شود و می توان تصاویر را به دلخواه تنظیم کرد. برخی ممکن است ترجیح دهند تصاویر 5Ds R را تا “0” تنظیم کنند.
در پیوندهای مثال پایین سمت راست، می بینیم که افزایش نتایج 5Ds به تنظیم “2” وضوحی مشابه Canon EOS 5Ds R در “1” ایجاد می کند. و تصاویر Canon EOS 5Ds Rدر “0” شبیه تصویر 5Ds در “1” هستند. اما، 5D ها نمی توانند جزئیاتی را از آنچه در داده های RAW وجود ندارد ایجاد کنند.
به عنوان مثال، در نتیجه 5 Ds S=2 به سایدینگ وینیل روی جعبه پرس نگاه کنید و آن را با نتیجه پایه 5Ds R مقایسه کنید. خطوط در سایدینگ حتی در تصویر 5Ds RS=0 نیز واضح باقی می مانند. اما 5Ds به وضوح این خطوط را حتی در S=2 مشخص نمی کند. این داده در فایل RAW 5Ds وجود ندارد.
نکته مهم این است که Canon EOS 5Ds Rتصویر واضحتری را ارائه میکند و جزئیات بیشتری را ثبت میکند. هر دو مدل 5Ds وضوح قابل توجهی بیشتری نسبت به 5D Mark III دارند.
در این مرحله، احتمالاً به این فکر می کنید که Canon EOS 5Ds R شاید انتخاب درستی باشد. اما باید از مشکل احتمالی moiré ، اجتناب از آن و کاهش آن آگاه باشید.

Moiré چیست و Moiré چگونه است؟
تعریف ویکیپدیا از moiré این است: “در ریاضیات، فیزیک و هنر، الگوی moiré ؛ یک الگوی روی هم قرار گرفته ثانویه و آشکار است که برای مثال ایجاد شده است. هنگامی که دو الگوی یکسان (معمولا شفاف) روی یک سطح صاف یا منحنی (مانند خطوط مستقیم با فاصله نزدیک ترسیم شده از یک نقطه یا به شکل یک شبکه در حالی که به مقدار کمی از یکدیگر جابه جا شده باشند یا چرخیده شده باشند، روی هم قرار می گیرند.
هنگامی که یک الگوی سوژه تقریباً با الگوی پیکسل روی سنسور مطابقت دارد،می تواند حالت moiré ایجاد شود. فیلتر پایین گذر استاندارد 5Ds باعث وضوح کمی پایین تر و کیفیت تصویر کمی ملایم تر است. اما این فیلتر در 5Ds ، بهتر از Canon EOS 5Ds R از مشکلات moiré جلوگیری می کند.
Moiré اغلب به صورت امواجی با رنگ کاذب نشان داده می شود. در اینجا یک جفت نمونه مقایسه moiré وجود دارد که به وضوح تفاوت بین این مدل ها را نشان می دهد (100٪ محصولات نشان داده شده است).

اولین چالش برای ایجاد یک مقایسه moiré ، یافتن موقعیتی است که یک الگوی moiré ایجاد کند. یک کاوش طولانی مشخص کرد که باید از یک فاصله کانونی 14 میلیمتری در حدود 300 دقیقه از این خانه صحرایی استفاده کنیم تا الگوی آجری را با الگوی پیکسل حسگر نزدیک کنیم و جلوهای را که شکار میکردیم ایجاد کند.
تغییر تنظیم وضوح به “0” در تصویر Canon EOS 5Ds R کمی ظاهر دیوار آجری را بهبود می بخشد، اما امواج رنگ باقی می مانند.
اگر بتوان جزئیات را به اندازه کافی در قاب کوچک کرد. می توان سایدینگ وینیل روی جعبه پرس را نیز برای ایجاد یک الگوی moiré ساخت. اما در نهایت با استفاده از فاصله کانونی 14 میلیمتری و تیراندازی ، کاهش وضوح تصویر Canon EOS 5Ds R باعث بهبود الگوی moiré نمی شود.
در حالی که ممکن است شما به این تصاویر نگاه کنید و بگویید “آخه!”، اما عکاس، سوژه های دردسرساز را می شناخته و ساعت های زیادی را صرف تنظیم دقیق پارامترهای فاصله و فاصله کانونی برای ایجاد این نمونه ها کرده است. با این حال، باید توجه داشته باشیم که وقتی موقعیت فاصله کانونی دیوار آجری/فاصله طولانی/زاویه فوق عریض پیدا شد، الگوی moiré چسبناک و به سختی حذف شده است.
اکثر دوربین های DSLR امروزی از یک فیلتر پایین گذر استفاده می کنند تا جزئیات تصویر را بسیار ملایم کند تا از moiré شدن جلوگیری کند. اما اگر الگوی جزئیات دقیق درست باشد، moiré در تصاویر هر یک از این دوربین ها قابل مشاهده است. توجه به این نکته ضروری است که همانطور که در مثالهای این صفحه مشاهده میشود، 5 Ds non-R بدون moiré نیست، اما 5Ds به دلیل تاری جزئی، جلوههای moiré ظریفتری ایجاد میکند. توسط فیلتر پایین گذر آن اجرا می شود.

چه موضوعات عکس ، کاندیدای احتمالی اثر Moiré هستند؟
Moiré به احتمال زیاد در سوژه های شارپ که حاوی خطوط بسیار متضاد هستند، دیده می شود. که الگوی محکمی نسبت به ردیف های پیکسل روی سنسور ایجاد می کنند. سوژه هایی که آن موقعیت را ایجاد می کنند، کاندیدای الگوی moiré هستند.
علل الگوهای moiré اغلب ساخته دست انسان است و به ندرت در طبیعت یافت می شود.
پیدا کردن moiré آسان نیست، به خصوص در میان اقلام دست ساز خانه و استودیو . ساعتها صرف عکاسی از پارچههای مختلف از جمله لباسهای داخل کمد، لباسهای پارچهای و اثاثیه یا لوازم داخلی شده است و هیچ اثر قابل توجهی پیدا نشده است. وقتی از شیروانی روی پشت بام خانه با زاویه ای سخت، عکس گرفته می شود. می توان مقدار کمی رنگ کاذب تولید کرد، اما اثرات به سختی قابل توجه است. نمی توان گفت که moiré در اینجا وجود ندارد، اما پیدا کردن آن آسان نبوده است.
عکاسان پرتره و مد، به ویژه آنهایی که در استودیو یا زیر نور شدید عکاسی می کنند، ممکن است با پارچه های دردسرساز مواجه شوند. عکاسان معماری ممکن است با moiré در دیوارهای آجری، سایدینگ (وینیل/آلومینیوم/چوب/فلز)، برخی از حصارها و گریلهای هواکش بزرگ تهویه مطبوع مواجه شوند که این موارد در قاب بسیار کوچک هستند. یکی دیگر از منابع رایج moiré یک پنل LCD است. از شبکه ای از پیکسل های LCD عکس بگیرید می بینید که امواج moiré اغلب در نتایج دیده می شود.

باز هم، moiré به ندرت در عکسهای طبیعت یافت میشود. اما پرهای پرندگان یک موضوع طبیعی است که میتوان آن را برای نشان دادن الگوی moiré استفاده کرد. ایجاد یک نمونه از این به تلاش های متعدد به چندین نمونه نیاز دارد. در حالی که moiré در Canon EOS 5Ds Rقوی تر است. اما در 5Ds و حتی در 5D Mark III در همان فاصله کانونی حضور دارد.
جزئیات پر را می خواهید؟ مدلهای 5Ds میتوانند آن را تا حد زیادی ارائه دهند.
چگونه می توان از moiré جلوگیری کرد؟
برای کاهش یا حذف moiré از تصاویر، الگوهای خط تیز، در فوکوس و کنتراست بالا که باعث اثر moiré میشوند باید ملایم شوند یا فرکانس آنها نسبت به پیکسلهای روی سنسور تغییر کند.
یکی از راههای انجام این کار این است که سوژهای را که باعث ایجاد moiré میشود، کمی نرم کنید. اگر خطوط در الگوی مشکل تیز نباشند، moiré ناپدید می شود.
یکی از گزینه های نرم کننده این است که استفاده از لنز را تا حد دیافراگمی متوقف کنید که برخی از اثرات پراش را نشان می دهد. در مورد 5Ds R استفاده از f/11 ، برای از بین بردن moiré بسیار موثر است.
همانطور که اشاره شد، ساختمانها یکی از علل شایع moiré هستند. معماری عکاسی، مناظر شهری از جمله مواردی هستند که ممکن است در مواردی با moiré مواجه شوند. عکاسانی که این سوژه ها را هدف قرار می دهند معمولاً به دنبال عمق میدان زیادی هستند. و به راحتی می توانند دیافراگم f/11 با کمی پراش نرم شده را انتخاب کنند (اگر دیافراگم انتخاب اول آنها نبود). پراش مانند یک فیلتر پایین گذر عمل می کند. در اینجا یک مثال آورده شده است:

اگر راه حل دیافراگم f/11 برای شما مناسب است، احتمالاً Canon EOS 5Ds Rگزینه بهتری برای دوربین شما نسبت به 5Ds است. تصاویر Canon EOS 5Ds Rf/11 از نظر وضوح شبیه به تصاویر 5Ds f/8 هستند. و در صورت تمایل میتوان آنها را در پست یا داخل دوربین شارپ کرد.
آن دسته از ترکیببندیهای عکاسی با الگوهای moiré که توسط سوژهای غیراصلی در کادر ایجاد میشود، گزینه دیگری نیز دارند. از عمق میدان استفاده کنید تا سوژه ایجاد کننده اثر moiré حداقل کمی از فوکوس خارج شود. فوکوس را می توان کمی به جلو/عقب تنظیم کرد و/یا می توان از دیافراگم بازتر برای باریک کردن عمق میدان استفاده کرد. اگر لنز مورد استفاده در بازترین دیافراگم خیلی شارپ نباشد، حتی اگر سوژه (ساختمان، لباسی که یک مدل می پوشد و غیره) علت الگوی moiré باشد، می توان از راه حل دیافراگم بازتر استفاده کرد.
یکی دیگر از راه های اصلی برای حذف moiré، تغییر فرکانس خطوط در الگوی ایجاد moiré نسبت به فرکانس پیکسل سنسور است.فاصله دورتر یا نزدیکتر، حرکت به سمت بالا یا پایین و/یا حرکت به پهلو میتواند در کاهش یا از بین بردن اثر moiré در سوژههای نزدیکتر مؤثر باشد. تغییر فاصله مورد نیاز نسبت به فاصله سوژه است. اگر موضوع مشکل دور باشد (مانند خانه آجری)، فاصله و/یا تغییر زاویه بیشتری برای تغییر فرکانس الگو مورد نیاز است. (و این فاصله گاهی اوقات میتواند مشکل ساز شود).
تغییر فاصله کانونی می تواند به طور موثر فرکانس الگوی مشکل آفرین moiré را تغییر دهد. در نمونه خانه آجری که در 14 میلیمتر ثبت شده است، تنها به تغییر فاصله کانونی 2 میلیمتری (به 12 میلیمتر) نیاز بوده است.
تغییر موقعیت عکسبرداری و تغییر فاصله کانونی، هر دو بر تصویر نهایی تأثیر می گذارند. اولی بر پرسپکتیو و دومی بر فریم نهایی تصویر تاثیر می گذارد. اگر از این تغییرات راضی نیستید، فاصله کانونی کمی بیشتر بگیرید و تصویر را در کادر مورد نظر برش دهید. برش وضوح کلی تصویر را کاهش می دهد، اما فضای ارائه شده توسط 5Ds و Canon EOS 5Ds R بسیار زیاد است.
حتی چرخش کمی دوربین نیز پتانسیل کاهش moiré را دارد. همه تصاویر به صورت چرخشی کار نمی کنند و اصلاح چرخش حداقل تا حدودی مخرب است. اما باز هم، میزان پیکسل هایی که این دوربین ها برای کار با آنها در دسترس قرار می دهند بسیار زیاد است.
اجتناب از moiré به دلیل این واقعیت پیچیده است که moiré در منظره یاب نوری دیده نمی شود. لنزهای نوری شامل پنتاپریسم منظره یاب شبکه ثانویه مورد نیاز برای ایجاد الگوی moiré را ندارند. در حالی که یک منظره یاب LCD می تواند moiré را نشان دهد، تراکم شبکه مشابه سنسور را ندارد. بنابراین دیدن moiré در منظره یاب LCD بی ربط خواهد بود. این بدان معناست که ایجاد نمونههای moiré مستلزم تلاشهای آزمایشی و خطای زمانبر است که بازبینی تصویر در 100٪ روی LCD دوربین نشان دهنده موفقیت یا شکست است.
این همچنین به این معنی است که moiré اغلب در این زمینه مورد توجه قرار نمی گیرد. اکثر قرار نیست که عکاسان هر تصویر را به طور کامل با 100٪ در بررسی LCD بررسی کنند، بنابراین Moiré اغلب هنگام بررسی تصاویر در رایانه کشف می شود. کمی رنگ کاذب )همانطور که در نتایج نمودار وضوح تصویر Canon EOS 5Ds R مشاهده می شود (در بیشتر تصاویر قابل توجه نیست، اما امواج رنگ نشان داده شده در مثال های بالا دردسرسازتر هستند. این بدان معناست که گاهی اوقات ممکن است حذف moiré در طول پردازش پس از پردازش ضروری باشد. خوشبختانه، Adobe Lightroom دارای یک نوار لغزنده تصحیح moiré با استفاده آسان در ماژول Develop است.
برای تصحیح moiré در لایت روم:
- تصویر را در لایت روم باز کنید
- “D” (توسعه ماژول) را فشار دهید
- “K” (برس تنظیم) را فشار دهید
- کادر “Auto Mask” را علامت بزنید
- “O” را فشار دهید تا ماسک نشان داده شود
- ماسک را رنگ کنید
- برای پنهان کردن ماسک “O” را فشار دهید
- نوار لغزنده moiré را به دلخواه تنظیم کنید
برای نشان دادن این اصلاح، تصویر پر بالا، برای یک جلسه اصلاح بسیار کوتاه با نتیجه زیر در لایت روم گرفته شده است:

بله، با صرف زمان بیشتر، میتوان با آن اصلاح کار بهتری انجام داد، مشکل رنگ عمدتا از بین رفته و با استفاده از این تکنیک مقداری از الگوی باقی مانده اجتناب ناپذیر است.

خلاصه
تصمیم 5Ds در مقابل Canon EOS 5Ds Rدر مورد moiré یک تصمیم همه یا هیچ نیست. این یک تصمیم کم و بیش و در مورد وضوح تصویر یکسان است. اگر از سوژههایی عکس میگیرید که احتمالاً الگوی moiré را القا میکنند و زمانی برای کار بر روی کاهش در میدان ندارید (مانند هنگام عکسبرداری از عروسی)، 5Ds گزینه مطمئنی است. این دوربین تصاویر بسیار واضحی را ارائه می دهد و شما را ناامید نمی کند.
اگر میخواهید هر ذره وضوح و وضوح را از دوربین خارج کنید و زمانی که خطوط و الگوهای خاص و عمدتاً دستساز در کادر وجود دارد، میتوانید با کمی moiré یروبرو شوید، به سراغ Canon EOS 5Ds Rبروید.
زمانی که 5Ds و Canon EOS 5Ds Rمعرفی شدند. سوال بزرگتر این بود که “کدام یک بهتر است؟” انتظار اولیه (و برنامه پیش سفارش) این بود که یک جفت مدل Canon EOS 5Ds Rبه نیازهای ما پاسخ دهد و تصمیم نهایی همان بود.