اگر عکاسی برای شما مهم است، Canon EOS-1D X Mark II باید یک گزینه عالی در لیست خرید شما باشد. بدنه های سری 1 کانن مدت هاست که اوج عملکرد و قابلیت اطمینان دوربین را نشان می دهند. هنگام پوشش رسانه ای سنگین، مانند بازی های المپیک، سوپربول، جام جهانی و غیره، دوربین های سری 1 کانن درصد بسیار بالایی دارند. به حدی که کانن جدیدترین رقم نمایش Super Bowl خود را بیش از 70 درصد نشان داد ، و اکثر دوربینهای EOS ، مدلهای سری 1 هستند.
در حالی که Canon EOS-1D X Mark II تنها در تعداد بسیار محدودی در Super Bowl مورد اشاره حضور داشت سلف آن، Canon EOS-1D X یک انتخاب غالب بود. 1D X بهترین دوربین ورزشی/اکشن/رسانهای بود که Canon تا کنون معرفی کرده است. سیستم فوکوس خودکار باورنکردنی داشت، نرخ فریم فوق العاده سریعی داشت و کیفیت تصویر عالی ارائه می کرد.
Canon EOS-1D X Mark II در حجم خوبی با زمان قابل توجهی بیشتر در آستانه بازیهای المپیک تابستانی ریو 2016 وارد بازار شد. یک ارتقای قوی برای 1D X است.

بیایید ببینیم Canon EOS-1D X Mark II چیست:
خلاصه ای از ویژگی های Canon EOS-1D X Mark II
- 20.2 مگاپیکسل، 5472 * 3648 پیکسل، سنسور 35 میلیمتری فول فریم Canon CMOS
- عکاسی پیاپی بسیار سریع 14 فریم در ثانیه تا 170 فریم RAW، 16 فریم در ثانیه در نمای زنده
- ویدئو 4K 60P و Full HD 120P با Movie Servo AF از طریق سنسور Dual Pixel CMOS
- 4K Frame Grab برای تصاویر 8.8 مگاپیکسلی ثابت JPEG با سرعت 60 فریم بر ثانیه
- حداکثر 61 نقطه AF با دیافراگم f/8 max پشتیبانی می شود
- محدوده کار AF تا EV -3
- نور قرمز مداوم تا تمام نقاط فوکوس خودکار در منظره یاب هوشمند دوربین II
- پردازشگر تصویر دوگانه DIGIC 6+
- ISO 100-51200 با گسترش تا 50 و تا 409600
- سنسور نورسنجی 360000 پیکسلی RGB+IR با دقت و عملکرد بالا
- 3.2 اینچ (8.11 سانتی متر) Clear View LCD II، تقریباً 1620K نقطه LCD با قابلیت لمس محدود
- صفحه نمایش کنترل سریع قابل تنظیم
- منظره یاب پنتاپریسمی بزرگ و روشن با تقریباً پوشش 100٪ و بزرگنمایی 0.76 برابر
- سطح الکترونیکی دو محوره با نمایشگر منظره یاب اختصاصی اختیاری
- GPS داخلی
- بدنه آلیاژی منیزیم با مقاوم ترین طراحی DSLR کانن در برابر گرد و غبار و آب و هوا
- طول عمر شات افزایش یافته است
- تصحیح اعوجاج، تصحیح پراش و بهینه ساز دیجیتال لنز برای تصحیح انحراف در دوربین موجود است
- دو اسلات کارت حافظه با پشتیبانی از یک کارت حافظه CF (UDMA Mode 7) و یک کارت حافظه CFast (2.0)
- Super Speed USB 3.0 برای اتصال به اینترنت با سرعت بالا و انتقال تصویر/فیلم، پشتیبانی از اترنت گیگابیت
- فرستنده فایل بی سیم جدید WFT-E8
- باتری جدید LP-E19، با سازگاری LP-E4N و LP-E4
سنسور و کیفیت تصویر
Canon EOS-1D X Mark II یک سنسور تصویربرداری جدید با افزایش کمی در وضوح دریافت می کند. در اینجا نمودار مقایسه ای است که مشخصات سازنده را نشان می دهد:
مدل | FOVCF | سنسور | اندازه پیکسل | پیکسل/مگاپیکسل | منظره یاب | DLA * | ||
Canon EOS 70D | 1.6 برابر | 22.5 × 15.0 میلی متر | 4.1 میکرومتر | 5472 x 3648 | 20.2 | .95x | 98% | f/6.6 |
Canon EOS 7D Mark II | 1.6 برابر | 22.4 × 15.0 میلی متر | 4.1 میکرومتر | 5472 x 3648 | 20.2 | 1.0x | 100% | f/6.6 |
Canon EOS 6D | 1.0x | 35.8 × 23.9 میلی متر | 6.54 میکرومتر | 5472 x 3648 | 20.2 | .71x | 97% | f/10.5 |
Canon EOS 5Ds / 5Ds R | 1.0x | 36.0 × 24.0 میلی متر | 4.14 میکرومتر | 8688 x 5792 | 50.6 | .71x | 100% | f/6.7 |
Canon EOS 5D Mark III | 1.0x | 36.0 × 24.0 میلی متر | 6.25 میکرومتر | 5760 x 3840 | 22.3 | .71x | 100% | f/10.1 |
Canon EOS-1D X Mark II | 1.0x | 36.0 × 24.0 میلی متر | 6.6 میکرومتر | 5472 x 3648 | 20.2 | .76x | 100% | f/10.6 |
Canon EOS-1D X | 1.0x | 36.0 × 24.0 میلی متر | 6.9 میکرومتر | 5184 x 3456 | 18.1 | .76x | 100% | f/11.0 |
Canon EOS-1D Mark IV | 1.3 برابر | 27.9 × 18.6 میلی متر | 5.7 میکرومتر | 4896 x 3264 | 16.1 | .76x | 100% | f/9.1 |
Canon EOS-1D Mark III | 1.3 برابر | 28.1 × 18.7 میلی متر | 7.2 میکرومتر | 3888 x 2592 | 10.1 | .76x | 100% | f/11.5 |
Canon EOS-1Ds Mark III | 1.0x | 36.0 × 24.0 میلی متر | 6.4 میکرومتر | 5616 x 3744 | 21.1 | .76x | 100% | f/10.2 |
بدیهی است که Canon می تواند حسگرهایی با وضوح بالاتر بسازد. Canon با استفاده از سنسور تصویربرداری 20 مگاپیکسلی در این دوربین به ما می گوید که برای هدف مورد نظر این دوربین به وضوح بیشتری نیاز نیست.یا حداقل به قیمت نرخ فریم و عملکرد ISO بالا نیازی نیست. همانطور که با دوربین 50 مگاپیکسلی Canon EOS 5Ds و 5Ds R رونمایی شد، یک سنسور تراکم بالاتر، چالش ثبت یک تصویر واضح را افزایش میدهد، چالشی که کسانی که سریع و بدون نیاز به وضوح فوقالعاده بالا کار میکنند آنرا دوست ندارند.
افزایش وضوح 2 مگاپیکسلی Canon EOS-1D X Mark II خوب است. امکان کمی برش بیشتر را فراهم می کند در حالی که هنوز اکثر نیازهای رسانه را برآورده می کند.
در نمودار بالا، پیشرفتهای فناوری حسگر (از جمله مدارهای داخلی) که توسط Canon EOS-1D X Mark II پیادهسازی شدهاند، مشخص نیست. ISO جدید Extended H3 409600 اجازه میدهد با 1D X تا حد امکان در نور 2/1 عکس بگیرید. با 1 توقف افزایش در سطح بالا، منطقی به نظر می رسید که تنظیمات ISO پایین تر باید بدون نویز باشد.
تست نویز ISO معمولاً در هنگام ارزیابی یک دوربین جدید اولویت بالایی .
نتایج تست نویز بلوک رنگی “استاندارد”، شامل عدم کاهش نویز است. از آنجایی که کاهش نویز را می توان بر روی هر تصویری در طول پردازش پست اعمال کرد ولی تمیز بودن تصاویر پایه/RAW مهم است. در حالی که کاهش نویز می تواند تصویر را بهبود بخشد، اما می تواند برای جزئیات مخرب باشد. کاهش نویز نور را فقط در صورت نیاز و فقط در طول پردازش پس از آن اعمال کنید.

هنگام استفاده از ویژگی مقایسه ابزار نویز، اجازه دهید چشمان شما نتایج را به شما بگوید. رنگهای یکنواخت موجود در این نمودارهای آزمایشی، نویز را نسبت به اکثر موضوعات واقعی بسیار آشکار میکند. زیرا سوژههای دقیق به مراتب بهتر نویز را پنهان میکنند.
تنظیم ISO پایه ISO 100 با مدل های فعلیEOS همیشه تنظیمات ترجیحی برای نویز کم است. تنظیمات ISO بین 100 و 51200 با افزایش 1/3 توقف با تنظیمات ISO توسعه یافته در دسترس هستند.
با بالا رفتن تنظیمات ISO نویز افزایش می یابد، اما این دوربین عملکرد فوق العاده خوبی در این زمینه دارد. حتی در ISO 800، نویز به سختی قابل شناسایی است . با ISO 3200، شما متوجه مقداری نویز خواهید شد ، اگرچه تصاویر ISO 3200 بسیار قابل استفاده هستند. سطوح نویز در ISO 6400 و ISO 12800 آزاردهنده تر شده ، اما این تصاویر با مقداری کاهش نویز،هنوز مناسب هستند به خصوص زمانی که با وضوح کمتر از 100٪ مشاهده می شوند. در عکاسی با Canon EOS-1D X Mark II از یک بازی فوتبال زیر نور و با تنظیمات ISO تا 32000 ، با اعمال کاهش نویز، تصاویر در اندازه های خروجی کوچکتر کاملاً قابل استفاده هستند.
در ISO 51200، نتایج Canon EOS-1D X Mark II بی کیفیت می شوند. با کم شدن SNR (نسبت سیگنال به نویز)، نویز بر سوژه غلبه می کند. استفاده از تصاویر ISO 51200 محدود است. با وجود سه توقف تنظیمات ISO توسعهیافته بالای ISO 51200، میتوان حدس زد که نتایج بهسرعت پایین میآیند.
با توجه به نویز ISO بالا، یا می توانید تصاویر یکنواخت داشته باشید و یا جزئیات. یکی را انتخاب کنید. همچنین، میزان کاهش نویز که به طور ایدهآل روی یک تصویر اعمال میشود، لزوماً با تنظیمات ISO سازگار نیست. ممکن است متوجه شوید که برخی از سوژه ها بهتر از سایرین کاهش نویز را انجام می دهند. به عنوان مثال، زمانی که از تنظیمات ISO بالاتر استفاده می شود، میزان کم کاهش نویز را ترجیح می دهم.
خوشبختانه، همه دوربینهای Canon EOS طیف وسیعی از کاهش نویز، وضوح و سایر تنظیمات تنظیمات کیفیت تصویر را ارائه میکنند. شما را قادر میسازد تا نتایج را به حالت کامل برسانید. این تنظیمات را میتوان در دوربین تنظیم کرد، مخصوصاً در تصاویر با فرمت JPG فشردهشده است.
خطر نوردهی بیش از حد یک تصویر این است که جزئیات برجسته از بین می روند.
نتایج Canon EOS-1D X Mark II نشان میدهد که نوردهی کم با 3 توقف در ISO 100 به معنای مقداری نویز اضافی در نتایج خواهد بود. با افزایش تنظیمات ISO، تفاوت نویز به سرعت افزایش می یابد. تفاوت در ISO 6400 کاملاً آشکار است. نوردهی بیش از حد یک تصویر تأثیر بسیار مثبتی بر سطوح نویز دارد، اما هنگامی که هایلایت ها بریده می شوند، کیفیت کلی تصویر کاهش می یابد.
نوردهی به سمت راست، نوردهی بیش از حد به طوری که نمودار هیستوگرام به سمت راست هیستوگرام نهایی ایده آل حرکت کند، تا زمانی که جزئیات برجسته از بین نرود مفید است.
نوردهی ها در پس پردازش تصحیح می شوند و با SNR بالا، تصاویر برای کیفیت کلی بهینه می شوند. اگر حرکتی در کادر وجود داشته باشد، سرعت شاتر بالاتر ممکن است انتخاب بهتری نسبت به نوردهی بیش از حد متوسط باشد در صورت عکاسی از JPG در داخل دوربین، باید از نوردهی نهایی مناسب استفاده شود.
به طور کلی، کیفیت تصویر Canon EOS-1D X Mark II فوق العاده است.
اندازه فایل و رسانه
جدول زیر اندازه فایلهای RAW مقایسهای را با جزئیات نسبتاً بالایی که با دوربین CANON EOS DSLR گرفته شده است نشان میدهد.
مدل / حجم فایل به مگابایت @ ISO: | (نماینده پارلمان) | 100 | 200 | 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800 | 25600 | 51200 | 102400 | 204800 | 409600 |
Canon EOS 70D | (20.2) | 25.1 | 25.7 | 26.5 | 27.7 | 29.3 | 31.1 | 33.3 | 35.9 | 39.5 | ||||
Canon EOS 7D Mark II | (20.2) | 25.5 | 25.9 | 26.7 | 27.7 | 28.9 | 30.6 | 32.7 | 35.1 | 37.9 | 41.0 | |||
Canon EOS 6D | (20.2) | 25.3 | 25.6 | 26.0 | 26.7 | 27.9 | 29.2 | 30.9 | 33.1 | 35.3 | 38.6 | 42.5 | ||
Canon EOS 5Ds | (50.6) | 64.7 | 65.7 | 66.9 | 69.2 | 72.5 | 76.6 | 81.6 | 88.1 | |||||
Canon EOS 5Ds R | (50.6) | 65.2 | 66.4 | 67.6 | 69.8 | 73.0 | 77.2 | 81.9 | 88.4 | |||||
Canon EOS 5D Mark III | (22.3) | 28.6 | 29.0 | 29.5 | 30.3 | 31.6 | 33.1 | 35.3 | 37.8 | 40.6 | 44.7 | 49.2 | ||
Canon EOS-1D X Mark II | (20.2) | 24.6 | 24.9 | 25.3 | 26.0 | 26.8 | 27.9 | 29.1 | 31.0 | 33.4 | 36.3 | 38.4 | 40.8 | 44.7 |
Canon EOS-1D X | (18.1) | 23.7 | 23.9 | 24.3 | 24.8 | 25.7 | 26.7 | 27.9 | 29.7 | 31.8 | 34.5 | 37.4 | 41.3 | |
Canon EOS-1D Mark IV | (16.1) | 22.0 | 22.2 | 22.8 | 23.4 | 24.3 | 25.3 | 26.7 | 28.5 | 30.8 | 34.2 | 35.9 | ||
Canon EOS-1D Mark III | (10.1) | 13.0 | 13.3 | 13.8 | 14.5 | 15.3 | 16.4 | 17.8 | ||||||
Canon EOS-1Ds Mark III | (21.1) | 25.6 | 26.5 | 27.4 | 29.0 | 31.0 | 33.4 |
اندازه فایل RAW Canon با افزایش: 1. وضوح 2. عمق بیت (14 بیت بهتر است) 3. جزئیات، افزایش می یابد چون حافظه و دیسک ارزان هستند پس بیشتر بخرید.
چون فرمتهای کارت حافظه SD و CF کنونی با پشتیبانی از EOS برای مصرف دادههایی که این دوربین میتواند تولید کند به اندازه کافی سریع نبودند، مجبور شد به یک فرمت ذخیرهسازی سریعتر حرکت کند. تصمیم کانن این بود که یک اسلات کارت حافظه CFast 2.0 در کنار یک اسلات کارت حافظه معمولی CF ارائه کند.
سریعترین کارت CF موجود دارای حداکثر سرعت است. سرعت نوشتن 155 مگابایت بر ثانیه و کندترین کارت CFast 2.0 دارای حداکثر سرعت است. سرعت نوشتن 240 مگابایت بر ثانیه کارتهای CFast با مشخصات نرخ انتقال بسیار بالاتر (مثلاً 445 مگابایت بر ثانیه) در دسترس هستند. این مشخصات بیش از 600 مگابایت بر ثانیه را امکانپذیر میکند. سرعت خواندن CFast 2.0 سریعتر از سرعت نوشتن است.

در مدلهای قدیمیتر سری 1D مانند (1Ds Mark III)، اسلاتهای کارت حافظه دوگانه، ترکیبی از SD و CF بودند. وجود دو فرمت کارت مختلف به عکاسان اجازه میدهد تا نوع کارت دلخواه خود را انتخاب کنند. داشتن یک جفت کارت مشابه میتواند برای گردش کار بهتر باشد. 1D X دارای یک جفت اسلات کارت CF بود.
هنگام فیلمبرداری با کیفیت CF و هنگام فیلمبرداری با کیفیت 4k، انتظار داشته باشید که دوربین حتی با یک کارت CF سریع در اسلات، بافر را خیلی سریع پر کند. نقطه ضعف کارت های CFast این است که ، نسبتاً گران هستند.
از آنجایی که کارتهای CFast حجم فروش بیشتری را به دست میآورند انتظار می رود قیمتهای آنها به سمت پایین حرکت کند. ظرفیت زیاد و کارتهای زیادی بخرید تا امکان یک استراتژی پشتیبان با استفاده از چرخش کارت فراهم شود. اما، برنامه کارت CFast این است که با یک جفت کارت با ظرفیت بالا شروع کنید تا در صورت نیاز، کارت های CF ابزار پشتیبان را ارائه دهند. تسهیل انتقال به کارتهای CFast، کیت پریمیوم Canon EOS-1D X Mark II است که شامل یک کارت SanDisk 64 گیگابایتی و کارتخوان است .
فایل ها را می توان به طور همزمان (برای افزونگی) یا به صورت متوالی (برای افزایش ظرفیت) روی هر دو کارت نوشت. فقط برای روشن شدن، نمی توان از دو نوع کارت به طور همزمان استفاده کرد. در حالی که کارتهای CF و CFast از نظر اندازه و شکل یکسان هستند و اسلاتها یکسان به نظر میرسند، اما در استفاده قابل تعویض نیستند و برای جلوگیری از استفاده از اسلات اشتباه کلید میخورند. فرمت CFast شامل کانکتور چند پین برای اطمینان بالاتر مورد انتظار نیست.
کانن باید یک جفت اسلات کارت CFast را در D X II 1 قرار می داد. زیرا خریدار نمیخواهد دو قالب کارت متفاوت از جمله کارتخوانهای جداگانه را داشته باشد.
کارت SanDisk CFast که در کیت پریمیوم Canon EOS-1D X Mark II قرار دارد، با برچسب مارک در سمت راست و برچسب برند در کارتخوان SanDisk CFast که شامل آن نیز میشود، وارد دوربین میشود. یک کارت Transcend CFast همچنین در سمت چپ مارک دوربین همانند کارتهای CF و همچنین در کارتخوان برند Transcend جای میگیرد.
نرخ فریم، عمق بافر، صدای شاتر
قبلا تصور می شد که 12 فریم در ثانیه فوقالعاده سریع است و به سختی میتوانستیم تصور کنیم که 2 فریم در ثانیه اضافی چه کاری برای ما انجام میدهد. خب خیلی طول نکشید که به این تفاوت عادت کردیم و قابل توجه است. این دوربین برای ثبت لحظه های اوج اکشن عالی است.
جدول مقایسه مشخصات کانن:
مدل | FPS | حداکثر JPG | حداکثر RAW | تاخیر شاتر | خاموشی VF |
Canon EOS 70D | 7.0 | 40/65 | 15/16 | 65 میلیثانیه | 97 میلیثانیه |
Canon EOS 7D Mark II | 10.0 | 130 | 31 | 55 میلیثانیه | 100 میلیثانیه |
Canon EOS 6D | 4.5 | 73/1250 | 14/17 | <60 میلیثانیه | |
Canon EOS 5Ds / 5Ds R | 5.0 | 31/کامل | 12/14 | 59 میلیثانیه | 125 میلیثانیه |
Canon EOS 5D Mark III | 6.0 | 65/16 هزار | 13/18 | 59 میلیثانیه | 125 میلیثانیه |
Canon EOS-1D X Mark II | 14/16 | 140/کامل/کامل | 59/73/170 | 36-55 میلیثانیه | n/a |
Canon EOS-1D X | 12/14 | 180 | 38 | 36-55 میلیثانیه | 60 میلیثانیه |
Canon EOS-1D Mark IV | 10.0 | 121 | 28 | 40-55 میلیثانیه | 80 میلیثانیه |
Canon EOS-1D Mark III | 10.0 | 110 | 30 | 40-55 میلیثانیه | 80 میلیثانیه |
Canon EOS-1Ds Mark III | 5.0 | 56 | 12 | 40-55 میلیثانیه | 80 میلیثانیه |
Canon EOS-1D X Mark II در ستون عمق بافر به ترتیب به یک کارت استاندارد CF، یک کارت UDMA 7 CF و یک کارت CFast 2.0 اشاره دارد. مانند نرخ فریم، این اعداد کاملاً چشمگیر هستند. Canon EOS-1D X Mark II، بدون کارت CF درجه بندی شده UDMA 7، می تواند 50٪ فریم ها را قبل از پر کردن بافر نسبت به 1D X ثبت کند. تقریباً دو برابر با کارت UDMA 7 CF.
اگر 14 فریم در ثانیه به اندازه کافی سریع نیست، به نمای زنده بروید و با سرعت 16 فریم در ثانیه عکس بگیرید. AI Servo AF با سرعت 16 فریم در ثانیه پشتیبانی نمی شود. از لحاظ فنی، با استفاده از 4K Frame Grab ، Canon EOS-1D X Mark II میتواند تصاویر JPEG با کیفیت 8.8 مگاپیکسل را با سرعت 60 فریم در ثانیه بگیرد.
برای نگاه کردن به نرخ 14 فریم در ثانیه ، Canon EOS-1D X Mark II رزولوشن مصرف میکند که تنها 0.9 mp کمتر از 1Ds Mark III با نرخی تنها 1 یا 3 برابر سریعتر از آن مدل است. تنها بدنه های فول فریم EOS با وضوح قابل ملاحظه ای بیشتر از 1Ds Mark III دوربین های 5Ds و 5Ds R هستند.
برای آزمایش حالت درایو 14 فریم بر ثانیه Canon EOS-1D X Mark II و عمق بافر CFast 170 فایل RAW، دوربین طوری پیکربندی شده که در حالت ISO 100 و سرعت شاتر 1/8000 (بدون انتظار برای عملکرد شاتر)، دیافراگم باز باشد.
1D X Mark II با استفاده از کارت حافظه CFX650 256GB، چهارده فریم در ثانیه باورنکردنی را ثبت کرد. بیش از 6 دقیقه بعد! 14 فریم در ثانیه به 840 فریم در دقیقه تبدیل میشود و در 6:01.35، ما یک تصویر RAW بسیار چشمگیر 5068 روی کارت CFast داریم. با نصب این کارت، بافر دوربین هرگزپرنمی شود و برای بازبینی تصاویر تازه گرفته شده نیازی به انتظار نیست.
Canon EOS-1D X Mark II با استفاده از یک فلش کارت حرفه ای 1066x UDMA 7 Compact Lexar 64 گیگابایتی (حداکثر سرعت خواندن/نوشتن: 160/155 مگابایت بر ثانیه)، به حالت پر بافر در 104 فریم RAW (بسیار بالاتر از 73 فریم امتیازی) می رسد.
با استفاده از یک کارت قدیمی SanDisk Extreme III 30 مگابایتی غیر UDMA CompactFlash ، Canon EOS-1D X Mark II به حالت پر بافر در 75 فریم RAW می رسد، که هنوز هم بسیار بالاتر از امتیاز 59 فریم است. در حالی که این ظرفیت بافر ممکن است به اندازه کافی خوب به نظر برسد، مدت زمان قابل توجهی که برای پاک کردن بافر لازم است، استفاده از این کارت های قدیمی را منع می کند.
دیدن نتایج 14 فریم در ثانیه به ایجاد دیدگاه کمک می کند.

این دوربین، واکنشگر به نظر میرسد ، اما مهمتر از واکنشپذیری، رها کردن شاتر است. شاتر را فشار دهید و دوربین بلافاصله وارد عمل می شود. پاسخ آنی است و صدا این را تایید می کند.
مشخصات 55 میلیثانیه برای رهاسازی شاتر استاندارد است و منوی توابع سفارشی (برگه 7) اجازه میدهد تا زمان باز شدن شاتر کوتاهتر انتخاب شود. در حالی که زمان تاخیر 55 میلیثانیه بسیار کوتاه است.
چرا زمان تاخیر 36 میلیثانیه را به عنوان گزینه پیشفرض و تنها انتخاب نکنید؟
معمولا تاخیر شاتر مقداری تثبیت کننده برای متعادل کردن حرکت شاتر اضافه می کند. کوتاه کردن تاخیر ممکن است باعث ایجاد ارتعاشات ظریف در هنگام شلیک مکرر شاتر شود. این احتمالاً چیزی نیست که در بیشتر موارد متوجه آن شوید، اما می توانید آزمایشات را به صورت مداوم انجام دهید. حالت پشت سر هم در حین حرکت در اطراف دوربین از یک سوژه به سوژه دیگر، آن تست را با روشن و خاموش کردن ویژگی انجام دهید و ببینید آیا تفاوتی مشاهده می کنید.
زمان تاخیر بیشتر همچنین احتمال خارج شدن شاتر پس از هزاران عکس در مدت زمان طولانی را کاهش می دهد. در اکثر موارد گزینه پیش فرض باید خوب باشد و به اندازه کافی سریع باشد تا در موقعیت های مختلف کار کند. هنگامی که در موقعیتهایی عکسبرداری میکنید که پاسخگو بودن دوربین تا حد امکان مفید است، ممکن است بخواهید با زمان انتشار شاتر کوتاهتر بروید.
بدنه های سری 1 کانن به قدری سریع هستند که هرگز نیازی به استفاده از تنظیم تاخیر احساس نمی شود.

صدای این دوربین در حالت پشت سر هم چیزی شبیه به موتور در حال کار، است. در محیط های ساکت توجه زیادی را به خود جلب می کند( 1D X نیز با سرعت 12 فریم در ثانیه انجام می شود). برای صدای آرامتر، حالت بیصدا را انتخاب کنید. نمای زنده را میتوان برای عملکرد بیصداتر و برای عکاسی بیصدا نهایی، ضبط در حالت فیلمبرداری و استفاده از ویژگی 4k Frame Grab ، استفاده کرد.
صداهای دوربین با استفاده از یک ضبط کننده صوتی دیجیتال قابل حمل Tascam DR-07mkII با سطوح رکورد روی 50% در افزایش – 12db و در فاصله 1 اینچی در پشت LCD عقب ضبط شد.
فوکوس خودکار
اگر عکس به درستی فوکوس نشود، بهترین کیفیت تصویر دوربین و لنز در جهان آن تصویر را ذخیره نمی کند. اگر سوژه خارج از فوکوس باشد، کیفیت تصویر دوربین به سادگی مهم نیست. دقت فوکوس خودکار برای مخاطبان اصلی این دوربین و به ویژه برای عکاسان ورزشی/اکشن و حیات وحش اهمیت حیاتی دارد.
1D X، 5Ds و 5Ds R تعداد نقاط فوکوس خودکار 1DX Mark II 61 را به اشتراک میگذارند. اما گسترش نقطه فوکوس خودکار همانطور که در منظره یاب مشاهده میشود نشان میدهد که این همان سیستم نیست. پخش نقطه فوکوس خودکار بیشتر به ویژه هنگام ردیابی سوژه در حال حرکت مفید است و در حین نگه داشتن نقطه فوکوس روی سوژه، امکان کادربندی ایده آل تر را فراهم می کند.
توانایی فوکوس در 2/1 نور به اندازه 1D X نباید مورد توجه کسانی باشد که در مکانهایی با گرسنگی نوری عکس میگیرند. نقطه فوکوس خودکار مرکزی این دوربین با استفاده از لنز Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM بر روی یک برچسب در سطوح نور فوکوس میکند که نوردهی 20 ثانیهای در f/2.8 و ISO 200 را میطلبد. به سختی می توان برچسب را دید. انتظار نداشته باشید AF در این سطح نور بسیار کم سریع باشد، اما کار می کند.
در عین حالی که منظرهیابهای LCD شفاف Canon و اطلاعاتی که میتوانند ارائه دهند (مانند خطوط شبکه) واقعاً خوب هستند، نقاط فوکوس خودکار به رنگ قرمز روشن می شوند. همانطور که در مدلهای قدیمیتر سری 1 مانند 1D Mark IV وجود دارد. آن نقاط فوکوس خودکار با نور قرمز روشن بسیار واضح و به ویژه هنگام کار در شرایط نور کم بسیار ارزشمند بودند.
با Canon EOS-1D X Mark II، اکنون نمایشگر LCD هوشمند و نقاط فوکوس خودکار با نور قرمز را دریافت میکنید. در کنار سطوح روشنایی خودکار محیط، گزینه منوی روشنایی نقطه فوکوس خودکار اجازه میدهد تا سطوح پیکربندی اضافی را انجام دهید: عادی یا روشنتر.
نقاط فوکوس خودکار انتخابی Canon EOS-1D X Mark II بسیار قابل توجه است. به ویژه هنگام عکاسی از یک خرس سیاه در نور کم بسیار مفید است (مثال زیر). این یک ویژگی عالی است.
هنگامی که 1D X معرفی شد، عکاسان حیات وحش از اینکه فهمیدند AF دیگر برای ترکیب لنزهای دیافراگم f/8 max (یک لنز به اضافه یک توسعه دهنده) پشتیبانی نمی شود، ناامید شدند. کانن این نقص را از طریق بهروزرسانی میانافزار اصلاح کرد، و نقطه فوکوس خودکار مرکزی را قادر ساخت تا به عنوان یک نقطه متقاطع عمل کند و چهار نقطه فوکوس خودکار مجاور به کمک آن عمل کند. ظاهراً f/8 AF اهمیت جدیدی پیدا کرد و اکنون 1DX Mark II از دیافراگم حداکثر f/8 در تمام 61 نقطه قابل انتخاب جداگانه پشتیبانی میکند. هر 27 نقطه فوکوس مرکزی از فوکوس خودکار متقاطع پشتیبانی میکند. توسعه دهنده های نسخه III برای این عملکرد مورد نیاز هستند. بیشتر لنزهای فعلی به طور کامل پشتیبانی می شوند، اگرچه برخی از محدودیت ها وجود دارد .
گزینههای منطقه فوکوس خودکار EOS Canon EOS-1D X Mark II عبارتند از: فوکوس خودکار نقطهای (یک نقطه با اندازه کوچک)، فوکوس خودکار تک نقطهای، گسترش نقطه فوکوس خودکار با 4 نقطه (یک نقطه به اضافه 4 نقطه اطراف در پیکربندی «+»)، نقطه فوکوس خودکار. گسترش با 8 نقطه (تک نقطه به اضافه 8 نقطه اطراف)، فوکوس خودکار منطقه ای (گروه بزرگی از نقاط فوکوس خودکار مرکزی، چپ یا راست) و انتخاب نقطه فوکوس خودکار خودکار (همه 61 نقطه AF فعال).
هنگام استفاده از گزینه های انتخاب نقطه فوکوس خودکار خودکار، Canon EOS-1D X Mark II می تواند از ردیابی چهره و رنگ استفاده کند. اگرچه این اولین دوربین DSLR کانن نیست که از این فناوری استفاده می کند، اما می تواند بهترین دوربینی باشد.
همه این ویژگیها عالی هستند، اما مهمتر از همه عملکرد فوکوس دقیق در میدان عمل است. قوانین دقت تمرکز دقت فوکوس یک شات به ندرت برای دوربین های DSLR EOS مشکل ساز می شود. این دوربین خیلی سریع فوکوس می کند و در حالت فوکوس خودکار یک شات حتی در شرایط نور بسیار کم به طور قابل اعتمادی به علامت خود می رسد. برای مثال این خرس سیاه را در ISO 8000 پس از غروب خورشید به خوبی عکس گرفت. موهای مشکی در جذب نور مورد نیاز AF بسیار خوب هستند، اما این باعث کاهش سرعت Canon EOS-1D X Mark II نشد.

پیشبینی نقطه فوکوس کامل روی سوژهای که به سرعت در حال حرکت است در لحظه دقیق باز شدن شاتر، چالش بزرگی برای دوربینها است. و ارزیابی آن چالشی بسیار بزرگتر از حالت فوکوس خودکار One Shot است. ترکیب بینهایت نور (مقدار، اندازه و طیف)، محیط (دما، رطوبت، وضوح هوا) و سوژهها (رنگ، کنتراست، اندازه، شکل، سرعت و جهت) را با طیف وسیعی از تنظیمات AF قابل تنظیم ضرب کنید. واضح است که آزمایش جامع عملکرد AF به سادگی یک تلاش واقع بینانه نیست.
با نرخ فریم باورنکردنی، این دوربین زمان بسیار کمی برای تصمیم گیری در مورد تعیین فوکوس در مدت زمان کوتاهی که آینه خاموش است، دارد. خوشبختانه سرعت نور بالاست و پردازندههای دوگانه DIGIC 6+ 1D X II نیز بالاست.
همانند دوربین های 1D X و 5D III، منوی پیکربندی AF Canon EOS-1D X Mark II به پیکربندی خوبی از حساسیت ردیابی، ردیابی شتاب/کاهش سرعت، و سوئیچینگ خودکار نقطه فوکوس خودکار اجازه می دهد. اما، نتایجی که با تنظیمات پیشفرض دریافت می شود آنقدر خوب است که این تنظیمات در Canon EOS-1D X Mark II احساس نشده است.

سرعت انفجار سریع و بافر عمیق می تواند یک کابوس پس از پردازش ایجاد کند. اما نرخ بسیار بالای فوکوس کار را بسیار آسان می کند. به سادگی تصاویر را به صورت پشت سر هم اسکن کنید و تصاویری را که موقعیت سوژه نهایی را دارند برای وضوح بررسی کنید. از آنجایی که اکثر آنها اینگونه هستند، بقیه تصاویر پشت سر هم می توانند به سرعت حذف شوند. کار انتخاب زمان کمتری نسبت به قبل می برد.

دوربین Dual Pixel CMOS AF کانن که ابتدا با EOS 70D معرفی شد و بعداً در EOS 7D Mark II پیادهسازی شد، در سری 1 عرضه شد و Canon EOS-1D X Mark II را به اولین دوربین فول فریمی تبدیل کرد که از این فناوری پشتیبانی میکند. Dual Pixel CMOS AF از سنسور تصویر برای تشخیص فاز سریع و دقیق AF استفاده میکند.
هر پیکسل روی سنسور کار مضاعف انجام می دهد و اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص فاز AF را ارائه می دهد. در عین حال عملکرد تشخیص رنگ و روشنایی اصلی خود را انجام می دهد.
با قابلیتهای (محدود) LCD صفحه لمسی، Canon EOS-1D X Mark II 1جازه میدهد LCD روی سوژه لمس شود و دوربین فوراً روی آن سوژه فوکوس میکند و سپس آن سوژه را ردیابی میکند. در حالت Face+Tracking این فناوری به شما امکان می دهد سوژه ها را در اطراف فریم ردیابی کنید و به راحتی یک سوژه مختلف را انتخاب و ردیابی کنید.
فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS 1D X II تقریباً 80 درصد از ناحیه حسگر را پوشش می دهد.و با اکثر لنزها و لنزهای EF با حداکثر دیافراگم f/11 یا بیشتر سازگار است. در حالی که اکثر لنزها در حین ضبط ویدیو فوکوس را نسبتاً نرم تغییر می دهند، میکروفون داخلی صداهای فوکوس لنز را بسیار واضح دریافت می کند زیرا آنها فوکوس سریع و کوتاه را تنظیم می کنند. صداهای کوبنده که توسط میکروفون دوربین دریافت می شود، برای صدای فیلم سخت و غیرقابل قبول است (یک میکروفون خارجی مورد نیاز است). لنزهای STM تجربه فوکوس خودکار ویدیویی بسیار بهتری را به خصوص از منظر صدای داخل دوربین ارائه می دهند. در زمان بررسی، تنها گزینه غیر پنکیک سازگار با فول فریم Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM است.
ویدیو
خوشبختانه برای فیلمبرداران، بسیاری از بهروزرسانیهای Canon EOS-1D X Mark II دقیقاً بر نیازهای فیلمسازان متمرکز شدهاند. EOS-1D X Mark II دارای یک سنسور Dual Pixel CMOS است که به شما امکان می دهد نتایج عالی Movie AF Servo را در حالت ویدیو داشته باشید.
Canon EOS-1D X Mark II اولین دوربین DSLR کانن از زمان EOS-1D C است که قابلیت ضبط ویدیوی 4K را دارد. اما در حالی که 1D C فقط میتوانست با سرعت 24/25 فریم بر ثانیه در 4K فیلمبرداری کند، Canon EOS-1D X Mark II میتواند ویدیوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کند. همچنین به یک فیلم بسیار چشمگیر 120 فریم در ثانیه در فیلمبرداری Full HD 1080p دست یابد. ویژگیهای کلیدی – از جمله پردازندههای Dual DIGIC 6+ و فناوری جدید انتقال حرارت (که گرمای اضافی را به محفظه باتری هدایت میکند، جایی که از طریق یک لوله حرارتی طراحیشده خاص پخش میشود) – به Canon EOS-1D X Mark II اجازه میدهد تا بار پردازشی حاصل از فیلمبرداری را تحمل کند.
در اینجا لیست کاملی از رزولوشنهای ضبط NTSC و PAL و نرخ فریم موجود است:
096 x 2160 (4K — 17:9, cinema standard, slightly wider than UHD, roughly APS-H center pixel-to-pixel readout)
59.94p/29.97p/24.00p/23.98p (with NTSC)
50.00p/25.00p/24.00p (with PAL)
1920 x 1080 (Full HD — 16:9)
119.9p/59.94p/29.97p/24.00p/23.98p (with NTSC)
100.0p/50.00p/25.00p/24.00p (with PAL)
*119.9p/100.0p in Full HD quality High Frame Rate movie only
فقط فیلم با کیفیت Full HD با نرخ فریم بالا
انواع فایل های ضبط شامل .MOV برای هر دو کیفیت 4K Motion JPEG، صوتی: خطی PCM) و Full HD متوسط نرخ بیت متغیر (MPEG4 AVC / H.264، صدا: خطی PCM) با یک گزینه اضافی با فرمت MP4 در Full HD است. HD .(متوسط نرخ بیت MPEG4 AVC / H.264، صدا: AAC). ویدئوهای 4K) در استاندارد Motion JPEG با رمزگذاری ALL-I، IPB و IPB در قالبهای Full HD .MOV و MP4. کدگذاری میشوند، اگرچه در دسترس بودن این گزینهها به نوع فایل خاص و نرخ فریم انتخابی بستگی دارد.
ارزش ضبط ویدیوی 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه را نمی توان دست کم گرفت. حتی اگر خروجی معمولی شما فقط Full HD 1080p باشد. وضوح تصویر در ضبط 4K قابل توجه است. تصویر زیر تفاوت بین وضوح Full HD و 4K را نشان می دهد.

اگر خروجی را به 1080p دهید، میتوانید به راحتی ویدیوی 4K را پایین بیاورید(با برش بسیار جزئی در سمت راست و چپ). فریم را برش دهید تا زاویه دید بهتری ایجاد کنید، یا حتی ویدیوی FHD خود را در محدوده قاب گرفته شده با کیفیت 4K حرکت دهید. همچنین میتوانید بزرگنمایی و کوچکنمایی یک صحنه را تقلید کنید تا ارزش تولیدی بیشتری به فیلمهای 1080p خود اضافه کنید.
البته، ایجاد محتوای 4K مزیت اصلی خرید یک DSLR با قابلیت 4K است. ویدیوی 4K وضوحی بیش از 4 برابر فول اچدی ارائه میکند و فیلمهایی با وضوح و جزئیات زیبا را امکانپذیر میکند که در دستگاههای تشنه رزولوشن چشمگیر باقی میمانند. توجه داشته باشید که کارت حافظه CFast برای ضبط ویدیوی 4K به شدت توصیه می شود.
ضبط 4k با سرعت 59.94 فریم در ثانیه یا 50.00 فریم بر ثانیه به پهنای باند 800 مگابیت بر ثانیه نیاز دارد و 5.7 گیگابایت داده در دقیقه، تولید می کند.
ضبط 4k با سرعت 29.97 فریم در ثانیه، 25.00 فریم در ثانیه یا 23.98 فریم در ثانیه به پهنای باند 500 مگابیت بر ثانیه نیاز دارد و 3.5 گیگابایت داده، در دقیقه تولید می کند.
یکی دیگر از مزایای ویدیوی 4K از نحوه کدگذاری فایل ها حاصل می شود . در رمزگذاری MPEG4 (معمولاً در DLSR ها استفاده می شود)، فریم های کلیدی شناسایی می شوند و تغییراتی که در فریم های بعدی رخ می دهد، ثبت می شوند.
مزیت MPEG4 این است که اندازه فایل نسبتاً کوچک است. مزیت این فرمت این است که می توانید یک تصویر ثابت با کیفیت بالا را از هر فریم در یک فایل 4K بگیرید و آن را به عنوان یک فایل تصویر جداگانه در دوربین ذخیره کنید. این به عکاس امکان میدهد لحظه دقیق انتخاب تصویر ثابت را با نرخ نسبی پشت سر هم برابر با نرخ فریم ویدیو انتخاب کند، انتخابی که توالیهای پشت سر هم سنتی به راحتی میتوانند آن را از دست بدهند.
به عبارت دیگر، Canon EOS-1D X Mark II میتواند عکسهای 8.8 مگاپیکسلی با سرعت 60 فریم بر ثانیه در مقایسه با عکسهای 20.2 مگاپیکسلی با سرعت 14 فریم در ثانیه یا 16 فریم در ثانیه در نمای زنده با قفل ( AF/AE) با عکاسی متوالی سنتی بگیرد. البته نکته منفی این است که فیلمهای 4Kکدگذاریشده M-JPEG به فضای ذخیرهسازی قابل توجهی نیاز دارند و احتمالاً برای جداسازی بهترین فریمها به زمان پس از پردازش بیشتری نیاز دارند.
خروجی فول اچ دی تمیز و غیر فشرده از طریق درگاه HDMI دوربین در دسترس است. متأسفانه Canon EOS-1D X Mark II از خروجی 4K از طریق HDMI پشتیبانی نمی کند. صدا را می توان از طریق میکروفون داخلی دوربین یا از طریق میکروفون استریو 3.5 میلی متری متصل به ترمینال میکروفون ضبط کرد (هنگامی که نرخ فریم بالا انتخاب شده باشد، صدا ضبط نمی شود). یک جک هدفون با کنترل های سطح صدا برای نظارت بر سطح صدا ارائه شده است.

در اولین دوربین های سری 1، Canon EOS-1D X Mark II دارای یک LCD عقب با عملکرد محدود صفحه نمایش لمسی است. ال سی دی Canon EOS-1D X Mark II امکان فوکوس لمسی را فراهم میآورد و در حالت ویدیو، گرفتن فوکوس و انتقال را آسانتر میکند(فقط فوکوس One Shot در نمای زنده پشتیبانی میشود) .عملکرد “محدود” LCD لمسی این دوربین، نتیجه تلاش کانن برای ماندگاری هرچه بیشتر 1D X و جلوگیری از تغییرات ناخواسته تنظیمات است.
کیفیت فیلم زیباست در حالی که استفاده از قابلیت های ویدئویی Canon EOS-1D X Mark II بسیار آسان است، البته پتانسیل کامل آن به مهارت ها و خلاقیت شما بستگی دارد. و برای درک سود کامل خروجی 4k نیاز به نمایشگر/تلویزیون و/یا کامپیوتری با وضوح و قدرت لازم برای نمایش آن است.
نوردهی/سیستم اندازه گیری
سیستمهای اندازهگیری همچنان بهتر میشوند و سنسور اندازهگیری 360000 پیکسلی RGB+IR 1D X Mark II یک ارتقاء قابل توجه نسبت به سنسور 100000 پیکسلی RGB 1D X است. این سیستم جدید مدعی بهبود قابلیتهای ردیابی صورت و حیات وحش است و اطلاعاتی را در اختیار سیستم AF هوشمند ردیابی و تشخیص (iTR) قرار میدهد و همانطور که در بالا ذکر شد، این سیستم بسیار خوب کار میکند.
قابلیت جالب، حالت فلیکر کانن است. هنگام عکاسی در زیر نورهای سوسوزن با استفاده از سرعت شاتر بالا، هر فریم می تواند روشنایی متفاوتی داشته باشد و تعادل رنگ سفید متفاوت و ناهموار داشته باشد. دراینجا پنج تصویر ثبت شده در یک بازی فوتبال در فضای باز با سرعت 14 فریم بر ثانیه گرفته شده است که در زمین دانشگاه Division II با حالت فلیکر غیرفعال شده است.

از آنجایی که Canon EOS-1D X Mark II (و سایر دوربینهای دارای این ویژگی) میتوانند سوسو زدن نور را تشخیص دهند (از جمله نشاندهنده تشخیص سوسو زدن در منظره یاب) و زمان رها شدن شاتر را مطابق با روشنترین سطوح نور تنظیم کنند، لذا تصاویر بهدستآمده آنها بهطور قابلتوجهی کیفیت بالاتری دارند.
جالب است ببینید که چگونه این نتایج با مثال زمین فوتبال، با هر تصویر دوم، مطابقت دارند. سرعت شاتر (1/1000 مورد استفاده در این مثال) و فاصله کانونی (70 میلی متر در اینجا استفاده شده) هر دو در نتایج تفاوت ایجاد می کنند، به ویژه در نحوه ظاهر شدن تصاویر بدون سوسو زدن، و هر دو تعیین می کنند که چه مقدار از کادر در طول پوشانده شده است. دوره کم نور با روشن بودن ویژگی اجتناب از سوسو زدن، نتایج در این مثال کاملاً یکنواخت نیستند، اما خیلی بهتر وهمه مشابه هستند. در یک صحنه با جزئیات معمولی، عدم تعادل باقی مانده معمولاً متوجه نمی شود.

هنگامی که حالت فلیکر فعال است، کاهش قابل توجهی در نرخ فریم مشاهده می شود که پس از مشاهده هر فریم بعدی که تحت تأثیر قرار می گیرد، تعجب آور نیست. با فعال بودن حالت فلیکر، تصاویر رویداد فوتبال از این شب، همه به درستی در معرض دید قرار گرفتند. این ویژگی می تواند برای کسانی که از رویدادهای مهم زیر چنین نوری عکس می گیرند بسیار ارزشمند باشد. و کاهش زمان پردازش پست نیز ارزش زیادی دارد. برای کسانی که با فرمت JPG عکس می گیرند، ویژگی حالت فلیکر عملا یک الزام است.

منظره یاب
بدنه های Canon EOS 1-series همیشه دارای منظره یاب پنتاپریسمی کاملاً شیشه ای بزرگ، روشن، با دید 100 درصدی بوده و دارای تسکین بینی فراوان از LCD بوده و Canon EOS-1D X Mark II نیز از این منظره پیروی می کند.

یک بار دیگر شاهد استفاده از LCD نیمه شفاف با گزینه های بیشتری از جمله نشانگر سطح الکترونیکی اختصاصی بسیار ارزشمند هستیم. 1D X میتوانست نشانگر سطح دوربین را در منظره یاب نشان دهد، اما آن صفحه از نقاط AF استفاده میکرد و به محض اینکه شاتر تا حدی فشار داده شود، نمایشگر به عملکرد نقطه AF بازمی گردد. نشانگر سطح اختیاری همیشه روشن هنگام فوکوس و ترکیب مجدد یا هنگام ردیابی عملکرد در حالت AI Servo بسیار ارزشمند است. صحت نتایج با Canon EOS-1D X Mark II بهبود یافته است. گل ها، تیرهای نور، حصارها و سایر خطوط عمودی در پس زمینه تصاویر ورزشی به طور قابل توجهی مستقیم تر هستند.
جالب اینجاست که اطلاعات زیر و سمت راست منظره یاب Canon EOS-1D X Mark II با استفاده از فناوری OLED (دیود ساطع نور ارگانیک) در مقابل نمایشگر LCD سنتی نشان داده شده است. این فناوری باید عملکرد بهتری در هوای سرد شدید ارائه دهد و کنتراست بیشتری (به طور متوسط؟) برای دید بهتر در شرایط چالش برانگیز فراهم کند.
مزیت ارائه شده توسط نمای 100٪ ارائه شده توسط منظره یاب های سری 1 را نباید دست کم گرفت، به خصوص هنگام ایجاد JPG برای مصرف فوری. هیچ حدس نمیزنید که لبههای فریم واقعاً در طول ترکیببندی کجا هستند.
با در دسترس بودن صفحهنمایش شبکهای، نیازی به صفحهنمایش فوکوس جایگزین نیس و پیدا کردن یک صفحهنمایش فوکوس سازگار ممکن است چالش برانگیز باشد.
دوربینهای سری 1D کانن همچنان دارای شاتر چشمی هستند و منظره یاب را قادر میسازد با پرتاب ساده یک اهرم بسته شود. تنظیم دیوپتر به طور کامل توسط کاپ چشم پوشانده شده است، به این معنی که تنظیمات به طور سهوی انجام نمی شود.
طراحی فیزیکی
اگر از دوربین های سری 1D استفاده کرده اید، با در دست داشتن Canon EOS-1D X Mark II احساس راحتی در خانه خود خواهید کرد. اگراز 1D X استفاده کرده اید، با Canon EOS-1D X Mark II کاملاً از جعبه احساس راحتی خواهید کرد.
پشت دوربین
تغییرات زیادی در پشت دوربین برای صحبت در مورد آن وجود ندارد.

چند کنترلرهای 8 جهته (جوی استیک) شکل جدیدی دارند که به نظر استفاده از آن راحت تر از جوی استیک های نازک 1D X است. دکمه Live View یک سوئیچ اطراف برای انتخاب بین ضبط ویدیو و Live View به دست می آورد. دکمه سمت چپ LCD کوچک با نماد خود جابجا میشود (که دسترسی به آن را با انگشت شست چپ آسانتر میکند)، و دکمه AF-ON دستگیره عمودی به سمت بالا حرکت کرده است تا بهتر با فاصله دکمههای دستگیره افقی مطابقت داشته باشد.
دکمه Menu و Info بار دیگر موقعیت های استاندارد Canon خود را در بالا سمت چپ اشغال می کند. یک ردیف از چهار دکمه عملکردی در زیر LCD با دکمه سمت راست قرار گرفته اند که می تواند کانت های صوتی را که به تصاویر متصل می شوند ضبط کند. ردیف چهار دکمه در سمت راست بالا شامل اهرم انتخاب نمای زنده/ویدیو در اطراف دکمه Start/Stop، AF-ON برای قابلیت فوکوس خودکار پشت دکمه، قفل نوردهی و انتخاب نقطه AF است.
LCD متفاوت است. اندازه و نوع همان چیزی است که در آخرین مدلهای EOS کانن یافت میشود، یک LCD 3.2 اینچی (8.11 سانتیمتری) Clear View LCD II بدون فاصله بین پوشش شیشهای محافظ و واحد .LCD این فناوری رابط شیشه هوا را حذف میکند و کاهش میدهد. انکسار و انعکاس تفاوت ایجاد شده توسط این فناوری بسیار آشکار است و LCD 1D X II حتی در نور شدید نیز به راحتی قابل مشاهده است.

تفاوت بزرگی در Canon EOS-1D X Mark II با ال سی دی های مشابه قبلی از لحاظ وضوح تصویر، در حدود 1620 هزار نقطه (900 × 600 پیکسل) در مقابل 1040 هزار نقطه LCD (720 در 480 پیکسل) با 1D X و مدلهای اخیر EOS وجود دارد. تصاویر با زوم کامل در این LCD عالی به نظر می رسند.
مدتی پیش، Canon روش بزرگنمایی بررسی تصویر را تغییر داد و این ویژگی را از دکمههای «+» و «-» به دکمه حالت بزرگنمایی با چرخش بالایی که برای بزرگنمایی یا کوچکنمایی استفاده میشود، منتقل کرد. هنگامی که با هیستوگرام RGB که برای بررسی نوردهی بر روی LCD نمایش داده می شود عکاسی می شود، زمانی که بزرگنمایی می شود تا تصویر تمام ال سی دی را مصرف کند (برای بررسی بهتر ترکیب)، باید دکمه Info فشار داده شود تا اطلاعات عکس باقی مانده از صفحه نمایش پاک شود. برای بازگشت به تصویربرداری، باید دکمه Info دو بار فشرده شود تا دوباره هیستوگرام ظاهر شود.
بالای دوربین
به غیر از برآمدگی GPS در بالای منظره یاب، تغییرات کمی در بالای دوربین دیده می شود.

افزایش عمودی 0.2 اینچی ناشی از افزودن GPS جزئی است و در هنگام استفاده، به سختی قابل تشخیص است. اگر 1D X شما در بدنه خود سفت باشد، 0.2 اینچ ممکن است آزاردهنده باشد. در حالی که بدنه های 1D X و سری 1 قبلی در آن کشو به صورت عمودی قرار می گیرند، اما Canon EOS-1D X Mark II اینطور نیست.
کسانی که به سمت Canon EOS-1D X Mark II حرکت میکنند ممکن است از نبود دکمه حالت ابراز تاسف کنند.
روش دکمه دوربین های سری 1 برای تغییر حالت به خوبی کار می کند. دکمه حالت را فشار دهید و چرخش را بچرخانید تا حالت دلخواه شما، از بین یکی از 3 حالت برنامه ریزی شده سفارشی، انتخاب شود. در حالی که حالت تمام خودکار A+ وجود ندارد، حالت “P” (برنامه) برای عکاسی بدون فکر وجود دارد.
بسیاری از دکمه های عملکرد اضافی در بالای دوربین یافت می شوند که دسترسی سریع به تغییرات تنظیمات دوربین را فراهم می کنند. دکمه های ISO و M-Fn ، حتی زمانی که دوربین روی چشم فشار داده شده است، به راحتی قابل لمس هستند. همچنین شایان ذکر است که دکمه M-Fn روی دستگیره عمودی به مکان جدیدی منتقل شده است که با محل دکمه اصلی دستگیره مطابقت دارد. در حالی که از بالا قابل مشاهده نیستند، چهار دکمه عملکرد سفارشی قابل برنامه ریزی موجود در جلوی دوربین نیز قابل ذکر هستند.
بغل دوربین
Canon EOS-1D X Mark II تغییراتی در سمت “پورت” داشته است.

پورتهای موجود عبارتند از، ترمینال Gigabit Ethernet RJ-45، خروجی HDMI mini و خروجی صوتی/تصویری/دیجیتال و ترمینال رایانه شخصی (USB 3.0) ، خروجی هدفون (جدید) و ورودی میکروفون خارجی.
در سمت چپ دوربین، پورت کنترل از راه دور بی سیم N3 دیده می شود. این پورت در سمت دیگر دوربین، درست بالای کلید روشن/خاموش دستگیره عمودی قرار گرفته است.
اندازه دوربین
دوربین های سری 1 کانن بزرگترین و سنگین ترین دوربین های سری EOS هستند. با این حال، اگر یک دستگیره باتری را به بدنهای با اندازه استانداردتر مانند بدنههای سری 5D یا 7D اضافه کنید، بسیاری از تفاوتهای اندازه و وزن ناپدید میشوند. دستگیره های باتری اختیاری را می توان برای کاهش اندازه و وزن به دلخواه جدا کرد، اما هیچ کدام به اندازه بدنه سری 1 در هنگام اتصال محکم نیستند.
کسانی که به DSLR های کوچک و سبک مانند Canon Rebel عادت کرده اند، Canon EOS-1D X Mark II را بسیار بزرگ و سنگین می دانند. دوربینهایی که از دوربینهای سایز متوسط استفاده میکنند، بهویژه آنهایی که دستگیرههای باتری دارند، این انتقال را چنین بزرگ نمیدانند. اکثر آنها به سرعت به فرمت بدنه دوربین جدید و بدون مشکل عادت می کنند (مخصوصاً زمانی که عملکرد آن مشخص شود).
مدل | ابعاد بدنه | وزن CIPA | |
Canon EOS 70D | 5.5* 4.1 * 3.1 اینچ | (139.0 * 104.3 *78.5) میلیمتر | 26.7 اونس (755 گرم) |
Canon EOS 7D Mark II | 5.9 * 4.4 * 3.1 اینچ | (148.6 * 112.4 *78.2) میلیمتر | 32.1 اونس (910 گرم) |
Canon EOS 6D | 5.7* 4.4 * 2.8 اینچ | (144.5 * 110.5 * 71.2) میلیمتر | 26.6 اونس (755 گرم) |
Canon EOS 5Ds / 5Ds R | 6.0 * 4.6 * 3.0 اینچ | (152 * 116.4 * 76.4) میلی متر | 32.8 اونس (930 گرم) |
Canon EOS 5D Mark III | 6.0 * 4.6 * 3.0 اینچ | (152 × 116.4 × 76.4) میلی متر | 33.5 اونس (950 گرم) |
Canon EOS-1D X Mark II | 6.2 * 6.6 * 3.3 اینچ | (158 × 167.6 × 82.6) میلی متر | 54.0 اونس (1530 گرم) |
Canon EOS-1D X | 6.2 * 6.4 * 3.3 اینچ | (158 × 163.6 × 82.7) میلی متر | 54.0 اونس (1530 گرم) |
Canon EOS-1D Mark IV | 6.1 * 6.2 * 3.1 اینچ | (156 × 157 × 80) میلی متر | 48.5 اونس (1374 گرم) |
Canon EOS-1D Mark III | 6.1 * 6.2 * 3.1 اینچ | (156 × 157 × 80) میلی متر | 47.6 اونس (1349 گرم) |
Canon EOS-1Ds Mark III | 6.1 * 6.3 * 3.1 اینچ | (156 × 159.6 × 79.9) میلی متر | 49.5 اونس (1404 گرم) |
یکی از دلایلی که با دوربین های DSLR کانن عکاسی می کنیم، ارگونومی آنهاست. می توان برای مدت طولانی از آنها برای روزها استفاده کرد بدون اذیت شدن. بدنه های سری 1 از این نظر بهترین هستند. اگرچه تغییرات ظریفی در طول سال ها رخ داده است، اما به طور کلی، بدنه های سری 1 از نظر شکل نسبت به مدل های مختلف، کمی تغییر دارند. براکت L 1D X من با Canon EOS-1D X Mark II سازگار است.
ماندگاری

Canon EOS-1D X Mark II دارای پوشش بدنه از آلیاژ منیزیم (محکم اما سبک) با قاب منیزیمی در داخل و بهترین آب بندی آب و هوای موجود با بیش از 70 واشر و مهر و موم است. در حالی که هنگام عکاسی در باران ترجیحا باید از پوشش باران استفاده شود، اما معمولا زمانی که ما برای آن آماده هستیم، باران نمی آید. باران همچنین تنها منبع مایعی نیست که دوربین های ما ممکن است در معرض آن قرار گیرند.
اگر مرتباً تعداد قابل توجهی از فریم ها را می گیرید (مخصوصاً با سرعت 14 فریم در ثانیه)، شاتری که برای تعداد زیادی فعال سازی درجه بندی شده است با اهمیت می شود. امتیاز 400k 1D X II بالاترین رتبه را دارد و با رتبه یک 1D X مطابقت دارد.
مدل | رتبه بندی دوام شاتر |
Canon EOS 70D | 100000 |
Canon EOS 7D Mark II | 200000 |
Canon EOS 6D | 100000 |
Canon EOS 5Ds / 5Ds R | 150000 |
Canon EOS 5D Mark III | 150000 |
Canon EOS-1D X Mark II | 400000 |
Canon EOS-1D X | 400000 |
Canon EOS-1D Mark IV | 300000 |
Canon EOS-1D Mark III | 300000 |
Canon EOS-1Ds Mark III | 300000 |
بدنه های سری 1 بهترین دوام در دسترس را ارائه می دهند و بیشترین توانایی را دارند تا از ضربه ها و کبودی های استفاده تمام وقت جان سالم به در ببرند.
اما، گاهی اوقات همه چیز اشتباه می شود و چیزی که یک حرفه ای پس از آن به آن نیاز دارد یک سرویس تعمیر سریع است. خدمات حرفه ای کانن در صورت نیاز با چرخش سریع و تجهیزات قرضی وجود دارد.
ویژگی های اضافی
Canon EOS-1D X Mark II اولین بدنه سری 1 است که دارای GPS داخلی است که در زیر برآمدگی بالای منظره یاب قرار گرفته است. تصاویر را می توان (اختیاری) با مختصات GPS دوربین در زمان ضبط برچسب گذاری کرد. حتی اگر علاقه ای به ذخیره مختصات ثبت تصویر خود ندارید، ممکن است توانایی GPS برای حفظ دقیق زمان دوربین را مفید بدانید.
وقتی Canon EOS-1D X Mark II معرفی شد، انتظار می رفت که حسگر آن تمیزتر از سنسور 1D X بماند. ام اینطور نشد زیرا هر بار که سنسور 1D X را بررسی می شد کثیف به نظر می رسید.
باتری
Canon EOS-1D X Mark II یک باتری جدید ارائه کرده است. بسته باتری کانن LP-E19 دارای 10 درصد ظرفیت (2750 میلی آمپر ساعت) بیشتر از LP-E4N در حال تعویض است. هم این باتری و هم شارژر LC-E19 آن یک نوار قرمز مشترک دارند و قسمت اعظم باتری برای سهولت شناسایی رنگ متفاوتی دارد – زیرا از نظر طراحی بسیار شبیه به چیزی است که جایگزین میشود.
این باتری و LP-E4N با جلو و عقب سازگار هستند، اگرچه حداکثر نرخ فریم Canon EOS-1D X Mark II هنگام استفاده از LP-E4N 2 فریم در ثانیه کاهش می یابد و LP-E19 برای شارژ کامل به LC-E19 نیاز دارد.
این مسئله که میتوان 5068 عکس را یکباره پشت سر هم بدون تخلیه زیاد باتری ثبت کرد، نشان میدهد که تجربه میتواند تا حد زیادی با این رتبهبندیها متفاوت باشد، بهویژه زمانی که از انفجار با سرعت بالا استفاده میشود.
منوی باتری دوربین از نوع باتری در حال استفاده، درصد ظرفیت باقیمانده، تعداد شاتر از آخرین شارژ و عملکرد شارژ مجدد باتری خبر می دهد.
لوازم جانبی اختصاصی

محبوب ترین لوازم جانبی اختصاصی Canon EOS-1D X Mark II ، فرستنده فایل بی سیم Canon WFT-E8A است. در عکس زیر، فرستنده فایل بی سیم WFT-E8 کانن نشان داده شده است.
با اتصال فرستنده Wi-Fi WFT-E8A، 1D X را می توان از راه دور از طریق برنامه Canon Camera Connect در دستگاه های iOS و Android کنترل کرد. اگر دستگاه هوشمند از محدوده WFT-E8A خارج شود، ضبط ویدیو بدون وقفه باقی می ماند و هنگامی که دستگاه ها دوباره به اندازه کافی برای ارتباط نزدیک شوند، دستگاه هوشمند به سادگی به فرستنده WiFi متصل می شود. فرستنده WFT-E8A عکسبرداری از راه دور را آسان می کند. این لوازم جانبی برای آن دسته از افراد حرفهای که نیاز به قرار دادن دوربینها در مکانهای خاص برای گرفتن عکس نهایی دارند یا نیاز به دریافت فوری تصاویر دارند، محبوب خواهد بود.
پیشرفتهای WFT-E8A شامل نرخ انتقال بسیار سریعتر (433 مگابیت در ثانیه در مقابل 150 مگابیت در ثانیه) است، اگرچه WFT-E6A قدیمیتر در Canon EOS-1D X Mark II پشتیبانی میشود.
لوازم جانبی
وقتی یک دوربین DSLR کانن میخرید، خانوادهای باورنکردنی از لنزها، فلاشها و سایر لوازم جانبی را خریداری میکنید. مجموعه لوازم جانبی موجود به اندازه کافی مناسب است که باعث می شود یک عکاس حرفه ای فقط به همین دلیل سیستم Canon را انتخاب کند. بدنه دوربین (یا بدنههای متعدد که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد) پایهای است که سیستم شما روی آن ساخته شده است و لنز قطعه ضروری بعدی کیت است. لنز نیز بخش بسیار مهمی از کیت است .
درCanon EOS-1D X Mark II کیت حاوی لنز موجود نیست. اکثراً این دوربین را یک دوربین مبتدی نمی دانند و درصد بالایی از بدنه های Canon EOS-1D X Mark II توسط عکاسانی خریداری می شود که قبلاً کیت لنز دارند. لنز Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM اولین انتخاب عالی برای این دوربین است. سپس یک لنز زوم تله فوتو و یک لنز زوم زاویه باز گزینه های مناسبی هستند.
Canon EOS-1D X Mark II با کنترل از راه دور سیمی N3 کانن از جمله کنترل از راه دور تایمر Canon TC-80N3 و Canon Remote Switch RS- 80N3 سازگار است . اینها لوازم جانبی بسیار مفیدی هستند..
قیمت
Canon EOS-1D X Mark II، مانند دوربین های سری 1 قبل از خود، در صدر لیست قیمت های نزولی قرار دارد. اگر می خواهید بهترین عملکرد را داشته باشید، باید برای آن هزینه پرداخت کنید. قیمت عامل محدود کننده فروش این دوربین نیست.
جمع بندی
کانن یک کتابچه راهنمای مالک بسیار بزرگ منتشر کرده که تمام ویژگی های موجود در این دوربین را توضیح می دهد. توصیه این است که دفترچه راهنما را بخوانید و از دوربین استفاده کنید.
جایگزین ها
اجازه دهید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که “آیا دوربین DSLR EOS-1D X Mark II را بخریم؟”
تنها دلایل بای عدم خرید عبارتند از:
- قیمت Canon EOS-1D X Mark II بسیار بالاست.
- Canon EOS-1D X Mark II خیلی سنگین یا خیلی بزرگ است.
- وضوح بالاتر 5Ds و 5Ds R
کسانی که به عملکرد دوربین ورزشی نیاز دارند اما توانایی خرید Canon EOS-1D X Mark II را ندارند باید Canon EOS 7D Mark II را در نظر بگیرند. دوربین 7D II اساساً مانند 1D X (Mark I) اما در قالب سنسور کوچکتر APS-C با برخی ویژگی های اضافی و نرخ فریم کندتر است. به یک دوربین فول فریم می تواند تاری پس زمینه قوی تری نسبت به دوربین APS-C که در شرایط مشابه استفاده می شود ایجاد کند. 7D II، بدون نصب دسته باتری، به اندازه کوچکتر و وزن کمتر نیاز دارد.
دوربینهای Canon EOS 5Ds و 5Ds R برای رزولوشن بسیار بالاتر با نرخ فریم آهستهتر، بدنههای بسیار توانمندی هستند. دوربین 5Ds R در حال حاضر اولین انتخاب برای عکاسی از بیشتر سوژهها است و سوژهها در اکشن سریع استثنای بزرگی هستند. بدنه های 5Ds و 5Ds R به طور قابل توجهی کمتر از 1D X II قیمت دارند. بدون نصب باتری، به طور قابل توجهی کوچکتر و سبک تر هستند.
با حجم عظیمی از مدل قدیمی 1D X در گردش، بسیاری تصمیم خواهند گرفت که آیا ارتقاء به آخرین ورژن ارزشمند است یا خیر.
در پایین برخی از تفاوت های Canon EOS-1D X Mark II در مقابل 1D X ذکر شده است:
- 14 فریم در ثانیه برای حداکثر 170 فریم RAW (یا خیلی بیشتر) در مقابل 12 فریم در ثانیه برای حداکثر 38 فریم RAW
- 16 فریم در ثانیه در نمایش زنده در مقابل 14 فریم در ثانیه
- 4K Frame Grab برای تصاویر 8.8 مگاپیکسلی ثابت JPEG از ضبط 60 فریم بر ثانیه در مقابل در دسترس نیست
- AF مشبک با چگالی بالا ۶۱ نقطهای بهبودیافته با پوشش گسترده در مقابل ۶۱ نقطه AF
- حداکثر 61 نقطه AF به صورت جداگانه با دیافراگم f/8 max (21 نوع متقاطع) در f/8 در مقابل نقطه AF مرکزی فقط قابل انتخاب است.
- محدوده کار AF تا EV -3 در مقابل EV -2
- روشن شدن مداوم قرمز همه نقاط AF در مقابل شماره
- الگوریتم AF پیشگویانه AI Servo III+ بهبود یافته است
- اندازه گیری نقطه مرکزی تقریباً 1.5% منظره یاب در مرکز در مقابل 2.5%
- پردازشگرهای تصویر دوگانه DIGIC 6+ در مقابل Dual DIGIC 5+
- گسترش ISO به H3 409600 در مقابل H2 204800
- سنسور اندازه گیری 360000 پیکسل RGB+IR در مقابل 100000 پیکسل RGB
- حالت فلیکر در مقابل شماره
- حالتهای عکاسی مداوم بیصدا بالا و پایین در برابر شماره
- تقریبا 1620K نقطه LCD (900x600px) با صفحه نمایش لمسی محدود در مقابل 1040K نقطه LCD (720x480px)
- سطح الکترونیکی دو محوره با نمایشگر منظره یاب اختصاصی در مقابل نمایشگر غیر اختصاصی
- GPS داخلی در مقابل گیرنده GPS اختیاری GP-E2
- تصحیح اعوجاج، تصحیح پراش و بهینه ساز دیجیتال لنز در دوربین در مقابل شماره
- اسلات کارت حافظه CF و CFast در مقابل دو اسلات CF
- USB 3.0 در مقابل USB 2.0
- جک هدفون v. no
- پشتیبانی از فرستنده فایل بی سیم WFT-E8 و WFT-E6 در مقابل WFT-E6
- اولویت محیط/اولویت سفید AWB در مقابل فقط محیطAWB
- صفحه نمایش کنترل سریع قابل تنظیم در مقابل ثابت
اگر یک عکاس جدی هستید که در محیط داخلی عکاسی می کنید، حالت فلیکر این دوربین به تنهایی می تواند ارزش قیمت بالا را داشته باشد. 1D X دوربین بسیار توانمندی است و اگر هیچ یک از مزایای Canon EOS-1D X Mark II برای شما جذابیتی نداشته باشد، نگه داشتن 1D X که دارید ممکن است منطقی باشد.
اگر به قابلیت فیلمبرداری 4k نیاز دارید، 1D X II دوربین مورد نظر شماست، مگر اینکه به Log Gamma نیاز داشته باشید. در این صورت، Canon EOS-1D C را در نظر بگیرید.
خلاصه

Canon EOS-1D X Mark II مستقیماً برای استفاده عکاسی حرفه ای گزینه مناسبی است. در آن سرعت، قابلیت اطمینان و ارائه بهترین تصویر ممکن با اهمیت هستند. این استفاده شامل ورزش، حیات وحش، اقدام سریع، گزارش، رویدادها، رسانه و استفاده از خدمات سیمی در سخت ترین محیط ها می شود.